Dagelijks hebben we er mee te maken, we staan op met een kop koffie en zetten het ochtend journaal aan of we lezen nog even de krantenkoppen om deze vervolgens zeer “deskundig” op het werk te bespreken. Want stel je voor; je zal maar geen gespreksstof hebben met je collega’s en/of vrienden? Nu zijn we geen fan van de Volkskrant, maar ze hebben dit reclamespotje niet voor niets gemaakt.

Het zit nou eenmaal in ons systeem, het is inmiddels routine geworden om elke dag op de hoogte te zijn van wat de Mainstream Media ons te bieden heeft. Nieuws vliegt ons om de oren, wat gaat het allemaal toch snel hè? Voor je het weet is het 17:30 en zit je thuis na een drukke dag als loonslaaf op het werk, kopje soep erbij, daarna nog even het 20:00 uur journaal, in sommige gevallen de kinderen naar bed brengen dan zelf naar bed gaan om vervolgens de volgende ochtend weer vroeg op te staan.

Nemen we de tijd om dan ook te checken of alles klopt? Of is het allemaal maar een gewoonte geworden om alle informatie voor lief te nemen? Gemiddeld gezien zijn mensen maar vrij simpele wezens, “We zijn opgegroeid met het journaal dus waarom zou ik dit niet vertrouwen?” Of.. begint er ergens.. in die grijze massa.. toch een lichtje te branden? Dat het grootste gros van de mensheid tegenwoordig alles maar klakkeloos accepteert en aanneemt voor waarheid?

High Chancellor in V for Vendetta (2005)

Het verbazingwekkend hoe films tegenwoordig dichter bij de waarheid liggen dan de mainstream media. Het fragment van V for Vendetta (een film uit 2005) is bedoeld om lezers aan het denken te zetten, klopt het allemaal wel wat we voorgeschoteld krijgen?

Illusion of choice
Als we even kijken naar de Amerikaanse media, wist jij dat 6 bedrijven alle mediakanalen bezitten? Ze geven je een “illusion of choice”, waarbij de massa denkt een keuze te hebben uit vele bronnen en kanalen.. Maar in werkelijkheid is dit een grote illusie.

In de ogen van een kritische denker: De (wereld)leiders runnen de media, de media beïnvloed de massa, de massa kiest de leiders… Een vicieuze cirkel waarbij de massa denkt een keuze te hebben.
Een “blue pill” kijker ziet over het algemeen slechts één newchannel, de “red pill” kijker bekijkt over het algemeen alle kanalen met een kritische blik en stuit bijvoorbeeld op het volgende:

Social Media
Mochten mensen het nog steeds niet door hebben; vergeet niet hoe krachtig de media tegenwoordig is! We hebben het tot zover alleen over wat er op televisie te zien is, maar laten we eens de schijnwerpers zetten op de sociale media (Instagram, Twitter, Facebook, TikTok etc.)

Kim Kardashian kan met haar 187.000.000 volgers bedrijven maken, maar indien zij er baat bij heeft ook kraken. Het gaat zelfs zo ver dat het overslaat op de individu, een massa aan vrouwen die er alles aan doen om zo dicht mogelijk bij haar uiterlijk te komen, middels verschillende vormen van chirurgie. Vergezocht? Kijk zelf maar eens…

Het lijkt me dan ook niet gek om jezelf af te vragen in wat voor wereld we tegenwoordig leven en in te zien hoe krachtig de media van tegenwoordig nou echt is.

Kritische kijk op nieuws
Dagelijks zien we berichten voorbij komen via verschillende kanalen. De kritische kijker bekijkt of leest deze berichten met een ander perspectief dan de gemiddelde schaap “blue pill kijker”.

De kijker krijgt al een sturende introductie, let voornamelijk op de sarcastische toon waarmee Mark Baanders (verslaggever) begint:
“Deze mensen denken dat wij massaal onderdrukt worden, dat onze vrijheid wordt afgenomen en dat er een dubbele agenda achter deze hele viruslaag zit. En ja goed; het is vandaag de dag van de democratie, want ook naar hun wordt vandaag legaal geluisterd.”

Opvallend is dat alle publicaties over tegengeluiden rondom, in dit geval, de corona crisis, waarin voornamelijk beeldmateriaal gebruikt wordt, een bepaald type mens ingezet wordt om een beeld neer te zetten over de groep die hiertegen in verzet komt. Ook bij deze opname begint het interview met een bepaald type persoon welke makkelijk gestigmatiseerd kan worden door het algemene publiek. Er waren duizenden demonstranten aanwezig op het malieveld, is het niet apart dat de persoon in kwestie maar liefst vijf keer voorkomt in de uitzending? Of is het simpelweg slechte verslaggeving?

Wat ons opvalt is dat er meerdere uitzendingen zijn met een “gekleurde” introductie. Zo ook de eerste 36 secondes in het volgende filmpje.

In acht nemende dat de dag voor de demonstratie op het Malieveld er een Black Lives Matter demonstratie is gehouden op de Dam in Amsterdam, waar 14.000 mensen aanwezig waren, inclusief de Burgemeester van Amsterdam Femke Halsema (zonder mondkap) is het naar onze mening niet reëel om te starten met de gegeven introductie. Ook in deze opname zie je dezelfde persoon uit het vorige film meerdere malen terug komen, terwijl de andere geïnterviewde personen nergens te vinden zijn.

Indoctrinatie (of: indoctrineren) is een vorm van manipulatie door het systematisch en eenzijdig onderwijzen van aanvechtbare overtuigingen of opvattingen, met de bedoeling dat deze kritiekloos worden aanvaard. 

Extreme vormen van indoctrinatie komen bijvoorbeeld voor onder totalitaire regimes.

Ook worden sommige religies en sekten ervan beschuldigd indoctrinatie toe te passen.